Back to top medicaltime.bg

Не всички растителни диети понижават риска от развитие на диабет!



 

Учени от Харвардската школа по здравеопазване „Т.Х.Чан” в хода на ново изследване получили най-убедителните доказателства за това, че растителната диета може значително да понижи риска от развитие на захарен диабет втори тип.

 

Оказало се обаче, че не всички продукти, ястия и комбинации от тях, поставени начело в списъка на растителните храни, еднакво ефективно понижават вероятността от развитие на тази болест.

 

„Растителните продукти и ястия през последните години набират популярност, затова решихме, че е много важно да оценим количествено тяхната обща връзка с риска от развитие на диабет. Особено защото такива диети може съществено да се различават от гледна точка на техния състав”, - пояснява авторът на разработката Франк Киан.

 

Специалистите проучили данните от девет изследвания, които разглеждат взаимовръзката „растителна диета – понижаване риска от развитие на диабет”, които били публикувани до февруари 2019 година. Метаанализът включвал данни за здравето и храненето на повече от 307 хиляди човека, 23 хиляди от които били диагностицирани с диабет втори тип.

 

Участниците в тези изследвания спазвали два типа растителна диета.

 

В първия случай в менюто преобладавали полезни за здравето растителни продукти – пресни плодове и зеленчуци, ядки и бобови продукти, пълнозърнести продукти. Но също така и по-малко полезните растителни продукти като картофи, пшенично брашно и захар, както и продукти от животински произход (но в минимални количества).

 

Вторият тип растителна диета практически изцяло изключвала употребата на „неполезната” храна, която се споменава по-горе и може да провокира диабет.  

 

В крайна сметка се оказало, че при хората, които строго спазвали втори тип меню, рискът от диабет бил с 23 % по-нисък в сравнение с онези, които се придържали към растителна диета, но все пак по-малко здравословна. Според специалистите тази тенденция може да се обясни по следния начин. „Здравословните” растителни продукти, богати на полезни вещества, които оказват различни защитни ефекти, подобряват чувствителността към инсулина и „задържат” кръвното налягане на нормално ниво. Освен това при такъв тип хранене се понижава значително набирането на килограми и намалява системното възпаление. А всички тези фактори така или иначе могат да спомогнат за развитие на диабета.

 

Авторите на разработката съветват хората с повишен риск от диабет (например наследствена предразположеност) да избягват рафинираното пшенично брашно, обработените продукти и захарта. Оказва се обаче, че съществува тип захар, която, точно обратното, помага да се борим с това заболяване. Тука ще отворим скоба, за да информираме, че в подробно изследване учени от САЩ обясняват, че става дума за натурална захар, която се състои от две молекули глюкоза. А наскорошна разработка показва, че тя блокира попадането на глюкоза в черния дроб и активира работата на специфичен ген, повишаващ чувствителността към инсулина. Което съответно намалява вероятността от развитие на диабет. Звучи безкрайно нелогично да се използва някаква захар за понижаване риска от диабет. Но проучванията и експериментите наистина показват подобно въздействие.

 

Във връзка с полезните съвети за намаляване риска от развитие на диабет, следва да посочим, че съществува диета, която може не само да понижи този риск, но дори да излекува диабет втори тип, особено в ранен стадий. Докато, забележете, т.нар. периодично гладуване – точно обратното – то може да повиши риска от развитие на това заболяване.