Back to top medicaltime.bg

Най-опасна се оказва т.нар. флекситарианска диета!



 

Поредната модна диета, според която човек уж е вегетарианец, но в менюто му присъства и месо. Възможно ли е това и защо е вредно за здравето?

 

Флекситарианството често бива наричано още и гъвкаво вегетарианство.Защото понякога (било то по специален повод или по желание)флекситарианците могат да ядат месо.Но въпреки това основното меню съставлява зеленчуци, плодове и булгур он пълнозърнести сортове. Риба могат да си ядат колкото си искат. Млечни продукти и месо – понякога. Тази диета не позволява консумирането на кренвирши, наденици и колбаси.

 КАК ДА ОТСЛАБНА, КЛИКНЕТЕ ТУК!

Представено така, менюто наистина изглежда разнообразно, но според диетолозите е опасно. „Редуването на растителна и по-рядко месна храна вреди на организма. Същността, основата на здравословното хранене се състои в това, че то трябва да бъде балансирано. Т.е., да включва всички микронутриенти: белтъчини, мазнини и въглехидрати”, - отбелязват диетолозите и нутриционистите. – Липсата на ясен баланс и редовната употреба на продукти (един ден вегански, друг ден месни), т.е., прекалено големи контрасти между различните приеми на храна, това е стрес за организма. Ако човек се е хранил като веган една седмица, а след това изяде един голям, 400-грамов стейк, организмът може и да не се справи. Вследствие на това започват проблеми с кожата, теглото, нервната система, бъбреците, черения дроб”.


 ИЗЧИСТВАНЕ НА ДЕБЕЛОТО ЧЕРВО, ПОРЪЧАЙ ШЕЙК ОФ!


Такава диета не носи полза на никого! Тя провокира възникането на дефицит на микроелементи и витамини в човешкия организъм. „Месо е нужно да се консумира всеки ден, просто човек трябва да подхожда рационално към процеса. Да подбира немазните сортове месо, в т.ч. птиче месо и риба. Така ще получи максималното количество аминокиселини. За едно денонощие на човешкия организъм са му необходими 20 аминокиселини. Осем-девет от тях се смятат за незаменими и се съдържат само и единствено в животинската храна. Затова ние трябва да получаваме белтъчини през целия ден, а не да ги изключваме от дневното меню”, - подчертават специалистите.

 

Флекситарианството не е разновидност на вегетарианството! Независимо че привържениците на този диетичен подход са сигурни, че изключвайки белтъчините от животински произход,  „изчистват” организма си, те напълно се заблуждават. Само дето си вредят сами. Макар че вегетарианците получават само растителни белтъчини с ежедневната си храна, това си е все пак някаква компенсация на белтъчините и попълва запаса от някои аминокиселини. Флекситарианството обаче по никакъв начин не може да се нарече правилно и полезно хранене.

 

„Съществуват ежедневни норми за употреба на белтъчини – 15-30 % от дневното меню. Белтъчините са едни от основните „строителни материали” в нашия организъм и ако те не му достигат, то рано или късно неизбежно ще се стигне до срив в организма. Възниква например риск от дефицит на желязо, а като резултат от това – нисък хемоглобин, т.е., недостиг на кислород в тъканите. Възниква дефицит и на цинк, който влияе на работата на имунната система и щитовидната жлеза. А при такъв подход на хранене е неизбежен и дефицитът на витамин В12.  Този витамин в големи количества се съдържа само в продуктите от животински произход, най-вече в червеното и бялото месо. Неговият дефицит е свързан с мегалобластна анемия и проблеми от неврологичен характер”, - предупреждават   специалистите.

 

Може ли да отслабне човек, който следва флекситарианската диета?

 

Да, следвайки такъв подход на хранене, човек може да свали килограми, но на каква цена, за сметка на какво? В значителна степен намалява мускулната маса. В резултат на това може да се стигне до т.нар. skinny fat. Т.е., вместо да се сдобие със стройна и изпъната фигура, флекситарианецът ще се задоволи в крайна сметка с некрасиво мършаво тяло с увиснала кожа.