Back to top medicaltime.bg

Диабетът е точно зад ъгъла: Какво трябва да знаят всички, които ядат много хляб!



Преди Световния ден за борба с диабета, да поговорим за хляба като кулинарно творение, което трябва да се използва разумно!

 

Злоупотребата с всякакви продукти крие рискове!

 

Вярно ли е, че самун черен хляб е по-полезен от белия? Вярвате ли на твърдението, че хляб не трябва да се яде заедно с месо? И струва ли си да се страхуваме от глутена? Отговори на тези и още въпроси ще откриете в настоящата статия. Специалисти-гастроентеролози опровергават доста от заблудите по отношение на консумирането на един от основните ни хранителни продукти – хлябът.


 БЕЗПЛАТНИ ПРЕГЛЕДИ ЗА ДИАБЕТ И ДИАБЕТНО СТЪПАЛО - ИНФОРМАЦИЯ ТУК!


Ние мислим, че с хляб по-бързо ще се усетим заситени, затова не трябва да го изхвърляме от трапезата и менюто си.

 

В крайна сметка, ако имате наднормено тегло и не искате да качвате още и още килограми, по-добре ограничавайте консумирането на хляб. Защото той така или иначе е калориен продукт. Проблемът е, че го правят от брашно от меки зърнени сортове, което много бързо се превръща в глюкоза. Хлябът е с висок гликемичен индеск, затова спомага за повишаване на кръвната захар, за хиперинсулинемия, качване на килограми и тупане на мазнини в черния дроб. Но означава ли това, че не трябва да ядем хляб? При затлъстяване по-скоро точно това означава. Останалите трябва да знаят следното: въпреки че хлябът се възприема като допълнение към основното хранене, често той съдържа повече калории и леки въглехидрати, отколкото основното ястие. Всичко трябва да е с мярка. Защото дори и леко превишаване на дневната норма калории заради една филия хляб повече, се натрупва след месеци и години в килограми наднормено тегло. И повишава риска от захарен диабет втори тип.

 

Ние си мислим, че черният хляб е по-полезен от белия.

 

В крайна сметка, по хранителна ценност – състав, съдържание на въглехидрати и калорийност, двата типа хляб почти не се различават. Мит е, ча при захарен диабет можем да заместим белия хляб с черен без да се отказваме от каквито и да било други продукти, в т.ч. и вредни. Единствената разлика между белия и черния хляб е в това, че източник на въглехидрати в черния хляб е ръженото брашно. То е по-кисело, затова провокира обостряне на болестта при хора, страдащи от стомашни киселини и стомашен рефлукс.

 

Ние си мислим, че е по-здравословно да ядем хляб без глутен, тъй като глутенът е вреден.

 

В крайна сметка, хляб без глутен означава хляб от оризово или царевично брашо. Царевичните питки са неотменна част от кухнята на много народи по света. Те са много вкусни. Но от гледна точка на медицината царевичните питки с нищо не се различават от обичайния за нашите географски ширини бял и черен хляб. С нищо, освен с едно: те не съдържат глутен – тази белтъчина, която е в състояние да предизвика възпаление на червата, но само при предразположени към това състояние хора. Увреждането на червата с глутен се нарича цьолиакия (глутенова ентеропатия) и се среща само при 1 процент от хората. Все още има „експерти”, особено в интернет, които упорито внушават колко отровен е глутенът. Те предлагат спазване на безглутенова диета и на хора, които въобще не се нуждаят от това, защото по никакъв начин не е доказана непоносимост към тази белтъчина. Или пък използват неинформативно кръвно изследване за наличие на антитела към глутена. Истината е, че цьолиакията се диагностицира по съвсем друг начин. Ако нямате поставена такава диагноза, няма значение какъв хляб консумирате.

 

Ние си мислим, че подквасен с мая хляб предизвиква образуване на газове и по-добре да не го консумираме.

 

В крайна сметка, хлябът сам по себе си предизвиква образуване на газове. Това са „леки въглехидрати” – „плячка” за чревните бактерии, които могат от тези леки въглехидрати да произвеждат газ и млечна киселина – това си е природно слабително средство. Такова нарушение обаче не се случва при всички, а само при наличие на т.нар. синдром на бактериалния ръст в тънките черва. И това нарушение съпъства захарния диабет, затлъстяването и постоянното преяждане с преобладаване на въглехидрати в менюто. Маята не участва в този процес. Още повече, тя набухва тестото, но при печенето изчезва, загива. В хляба без мая се използват същите дрожди, но във вид на закваска. Възниква въпросът: дали това е заблуда на производителя или целенасочена измама на потребителя? Никой не може да каже. 

 

Ние си мислим, че е по-добре да не ядем хляба заедно с месо, защото такова съчетаване затруднява храносмилането.

 

В крайна сметка, не, това съчетаване на хляб с месо не затруднява храносмилането. „Разделното хранене” – това не е научна практика. Преработването, смилането на храната се случва предимно от ферменти на задстомашната жлеза, а те се отделят и действат заедно, без да си пречат един друг и за преработване на хляба (в амилаза), и за преработка на месото (в трипсин и липаса).

 

Ние си мислим, че по-добре да се откажем от прясно изпечения хляб, защото и той трудно се преработва и може да предизвика дискомфорт в червата. 

 

В крайна сметка, прясно изпеченият хляб се смила по-дълго време. Известни са случаи на чревна непроходимост у хора, изяли две пресни продълговати хлебчета. Освен това само току що изпеченият хляб може да провокира рефлукс. Ако обаче го консумирате в разумни обеми, няма никаква вреда от него.

 

Разбира се, отстрани изглежда, че хлябът носи единствено вреда за организма. Но нека не забравяме, че това е кулинарен инструмент, който трябва да се използва правилно. Злоупотребата с всякакви продукти крие рискове. Разумната консумация на хляб носи разнообразие и в кухнята, и в живота. Пресният ароматен хляб създава много уютна обстановка у дома и е наша си традиция. Ако си давате сметка с какво точно е опасна прекалената употреба на хлебни изделия, тогава ще съумеете да избегнете негативните последствия.  

 

Източник: https://aif.ru/health/food/diabet_ne_za_gorami_chto_stoit_znat_vsem_kto_est_mnogo_hleba