Back to top medicaltime.bg

Рязкото отслабване може да доведе до подагра и тежко увреждане на бъбреците?

Кои модни диети за отслабване могат да навредят на здравето?



 

 

Теориите на съвременните гуру по здравословно хранене  коментира проф. Валентин Фадеев – ендокринолог, доктор на медицинските науки. Той развенчава редица заблуди, свързани с модните диети за отслабване.

 

1. Краткотрайно гладуване или „на час по лъжичка”?

Тук господстват два взаимоизключващи се подхода. Първият: нужно е човек да се храни често и по малко. Това „ускорявало” метаболизма (обмяната на веществата), което означавало, че човек отслабва бързо. Освен това било полезно и за храносмилателната система. Вторият вариант – краткотрайно гладуване, т.е., човек се храни само два пъти на ден. „Ако вие ядете често, на задстомашната жлеза й се налага през цялото време да отделя инсулин, тя въобще „не може да си почине”, „пренапряга се”, - плашат привържениците на този подход. Като добавят, че нивото на инсулин е постоянно високо, поради което клетките стават по-слабо чувствителни към него. Като цяло това не е добре и повишава риска от развитие на захарен диабет.

 

Ето каква е истината. „Заплахите” за някакво „пренапрежение” на задстомашната жлеза и диабет просто заради честото хранене е пълна глупост, казва проф. Валентин Фадеев. Нормално работещата задстомашна жлеза съвсем спокойно и безболезнено понася честото хранене, пък и въобще практически всякакви хранителни натоварвания. Да се говори за постоянно повишено ниво на инсулина в кръвта и съпътстващите опасности, в този случай е съвсем необосновано. „Организмът е много по-сложна и мъдро устроена еволюционна система, а не както опростено си я представят някои „гуру”, - пояснява професорът.

 

-         А кой от тези два варианта все пак е по-полезен и по-ефективен – да се яде по-често или по-рядко?

-         Ако говорим за доказателна медицина, т.е., научно потвърждение, достоверно известно е само едно: качването или свалянето на килограми при човека се подчинява на основния закон на природата. Законът за запазване на енергията Ломоносов-Лавуазие. А именно: вашето тегло зависи от това колко енергия сте получили от консумирането на храна и колко от нея изразходвате. Всичко останало е второстепенно. Да, известна роля играят възрастта, съпътстващите болести, генетичните особености. Но като лекар и учен съм готов да споря с когото и да е: ако вие сведете до минимум приетите калории и увеличите физическото натоварване, теглото ще намалее. А дали ще ядете често по малко или рядко, дали ще се придържате към интервално гладуване, зависи от вашето желание и вашите индивидуални особености”. Като цяло е желателно всеки да си подбере такъв начин на хранене, който му е най-близък, най-подходящ, съветва експертът. Освен това имайте предвид, че моралното ви състояние и липсата на психологически стрес са не по-малко важни от това да се избавите от излишните килограми. И не на последно място, посъветвайте се с вашия лекуващ лекар какъв стил на хранене е по-благоприятен именно за вашия организъм с оглед на общото състояние на здравето.

 

2. Сутрин пийте вода с лимон, а на вечеря спокойно си похапвайте, каквото ви се иска

Тук показанията на „звездните” гуру отново се разминават. Подход 1: без пълноценна закуска с „бавни” въглехидрати и белтъчини организмът ви непременно „ще се изолира” преди сън и повечето калории ще се отложат във вид на мазнини. Плюс това мозъкът няма нормално да съобразява без сутрешно подхранване. Подход 2: Ако човек се нахрани плътно сутринта, ще си навреди. Стомахът му „ще се разтегне”, целият ден ще му се иска пак да хапне и ще прекали с калориите.

 

Ето каква е истината. „Необходимо е да се опитаме да разглеждаме обмяната на веществата в комплекс. Изхождайки от това, закуската не е отделно явление, а едно от звената в структурата на хранене, - обяснява Валентин Фадеев. – Тъй като всичко е взаимосвързано и взаимозависимо, то отношението към закуската се определя… от вечерята. Знаете ли кои хора не закусват? Тези, които плътно са се нахранили предната вечер. Ако 80-90 % от калориите се приемат, се падат на късната вечеря, то до разсъмване храната няма да може напълно да се смели. Затова такъв човек няма апетит сутрин. Освен всичко друго, той се събужда и става с киселини в стомаха, тъй като е лежал и спал в състояние на активно храносмилане. Като цяло, на сутринта съвсем не му се яде. Ако пък за последен път се е хранил 3-4 часа преди сън, то на сутринта ще бъде гладен и ще му се иска да позакуси”. Няма каквито и да е научни данни за полезен ефект от вода с лимон, уверява специалистът.

 

-         Значи правилно постъпват тези, които закусват сутрин, тъй като няма опасност да преяждат вечер преди сън?

-         Ето какво е известно със сигурност. Ако основната част от калориите се пада на късната вечеря или нощно време, се получава така, че човек се консумира храна в период, когато е  повишената изработката на хормона на растежа – кортизола и някои други. При излишък от енергията, получена от храната и липсата на активност, тъй като човек спи, тези хормони спомагат за нарастване на мастната тъкан. Затова действително е най-разумно и ефективно да се вечеря 2-3 часа преди сън.

 

3. Абсолютно табу е да се приемат напитки заедно с храната.

Напитки можело да се приемат не по-късно от 30-40 минути преди ядене. И в никакъв случай не бивало да се пие сок, чай, кафе веднага след обяда. Защото водата „разреждала” стомашния сок, което вредяло на храносмилането. А колкото по-зле работела храносмилателната система, толкова по-вероятно било да се натрупат наднормени килограми. 

 

Ето каква е истината. Ако пиете вода преди ядене, вие напълвате стомаха и частично червата. Затова насищането настъпва по-бързо и вие по-скоро ще ядете по-малко, пояснява експертът. Ако пиете вода (сок, чай, кафе) веднага след ядене, то вие чисто механично по-бързо отмивате храната в червата, стомахът се освобождава. Така че фактически вие помагатен а храносмилането.

 

4. Наблягайте на продукти, стапящи мазнините.

Тук става дума не само за ананаса и грейпфрута, но и за новомодните плодове годжи и прочие „суперфуд” продукти.

 

Ето каква е истината. Първо, към днешна дата няма потвърдени научни данни, че каквито и да било продукти са способни „да ускорят” обмяната на веществата. Още повече е чиста глупост да се смята, че продукт, калориен сам по себе си, може още и да съдържа някакви вещества, „стапящи калориите”, пояснява проф. Фадеев. Това е все едно да хвърлиш дърва в камината и да се надяваш, че при горенето не само няма да отделят топлина, но и ще стане по-студено дори. Запомнете: всичко, което съдържа калории, при употреба, при консумиране изработва енергия. В това се състои природата на храната на всичко живо на Земята. Енергията или се разхожда, или се отлага във вид на мазнини.

 

5. Най-новият моден тренд clean eating, в превод от английски означава „чисто хранене”. Всеки един гуру разбира тази модна диета според собствената си фантазия. Идеята е да се избавите от „вредните” продукти. Но ако си мислете, че ще ви посъветват да се въздържате от банички, чипсове и кока-кола, се заблуждавате. Това вече е остаряла препоръка. Модерните привърженици на „чистото хранене” отхвърлят булгура и хляба с глутен, картофите, червеното месо, сладките плодове, млякото, кравето масло и т.н. Защото например, според тях сладките плодове действат практически така, както и тортите, убеждават модерните диетолози.

 

Ето каква е истината. „Аз не съм срещал и не съществуват никакви убедителни доказателства за това, че сладките плодове могат да бъдат вредни за човека(освен някои ограничения за болните с диабет), - казва професор Фадеев. – Като цяло има научни данни, че нерафинираната храна е по за предпочитане за човешкия организъм, отколкото рафинираната (т.е., съдържащата концентрирани продукти като захар и масло). Рафинираните продукти се абсорбират в кръвта по-физиологично, по-бавно. Всички системи на нашия организъм еволюционно са настроени за по-бавно абсорбиране”. С други думи, е по-добре да не се увличате по сладкишите и рафинираните мазнини, за пореден път призовават лекарите.