Back to top medicaltime.bg

12 начина да намалите риска от рак



1.

Не пушете. Не употребявайте тютюн под каквато и да било форма.

icon-tobacco


2.

Превърнете дома си в място без тютюнев дим. Подкрепяйте инициативите за среда без тютюнев дим на работното ви място.

icon-smoke


3.

Контролирайте телесното си тегло.

icon-healthy


4.

Ежедневно извършвайте физическа дейност. Прекарвайте по-малко време в седнало положение.

icon-physical


5.

Хранете се здравословно:

  • яжте пълнозърнести храни, бобови растения, зеленчуци и плодове.
  • Ограничете висококалоричните храни (храни, богати на захари или мазнини) и избягвайте подсладените напитки.
  • Избягвайте консумацията на преработено месо; ограничете приема на червено месо и храни с високо съдържание на сол.

icon-diet


6.

Ако пиете алкохол, ограничете приема му. Въздържанието от алкохол спомага за превенцията от рак.

icon-alcohol


7.

Избягвайте пряката слънчева светлина, най-вече за децата. Използвайте слънцезащитни продукти. Не използвайте солариуми.

icon-sun


8.

На работното си място се предпазвайте от канцерогенни вещества, като следвате инструкциите за безопасност.

icon-pollutant


9.

Разберете дали в жилището си не сте изложени на лъчение от естествено високи нива на радон. Вземете мерки за намаляване на високите нива на радон.

icon-radon


10.

За жените:

  • Кърменето намалява риска от рак у жените. Ако можете, кърмете бебето си.
  • Хормонозаместителната терапия (ХЗТ) увеличава риска от появата на някои видове рак. Ограничете прилагането на ХЗТ.

icon-women


11.

Погрижете се децата ви да участват в програми за ваксинация срещу:

  • Хепатит B (за новородени)
  • Човешки папиломавирус (HPV) (за момичета).

icon-vaccination


12.

Подлагайте се на организирани скринингови програми за рак:

  • Рак на дебелото черво (мъже и жени)
  • Рак на гърдата (жени)
  • Рак на шийката на матката (жени).

Източник: cancer-code-europe.iarc.fr