Back to top medicaltime.bg

Тракия икономическа зона започва паневропейски интермодален проект с италианската Gruppo UniRetiCon




5000 или 80% от всички италиански фирми, присъстващи в България, са с централа, производствени и търговски офиси в италианските региони Пиемонт, Ломбардия и Емилия-Романя. Целият район на запад от Мантуа /провинция в Ломбардия/ изпраща и посреща редовно над 100 камиона със стоки всяка седмица до и от България. Това е една от причините публично-частното италианско дружество “Gruppo UniRetiCon” /Групо УниРетиКон/ да инициира създаването на паневропейски интермодален проект заедно с екипа на Тракия икономическа зона /ТИЗ/, най-мащабният индустриален парк в Източна Европа.

През ноември 2023 г. двете организации подписаха Меморандум в Пловдив. Преди дни, в средата на март, инж. Пламен Панчев, създател и директор на ТИЗ, и неговите колеги д-р Светозар Василев и Мартин Панчев посетиха италианските си партньори в Мантуа. Те разгледаха речното пристанище Мантуа-Валдаро и разговаряха с директора Габриеле Негрини за развитието на структурата. Пристанището се разширява с 240 000 кв.м и е част от публично-частното партньорство, управлявано от „UniRetiCon“. Съоръжението е стратегически интермодален център за цяла Северна Италия и извън нея.

Заедно с екипа на „Групо УниРетиКон“ инж. Едит Петрова, Давид Беруфи /David Beruffi/, Лука Фавалеси /Luca Favalesi/, Марко Фавалеси /Marco Favalesi/, Роберто Марчиоро /Roberto Marchioro/ и Пламен Иванов българските представители обсъдиха следващите стъпки за осъществяването на транснационален интермодален проект Италия - България и Балканската дунавска зона. Идеята е изграждане на интермодална мрежа с център Мантуа в Италия /с нейното пристанище Мантуа-Валдаро) и ТИЗ в България. Тази мрежа ще свърже Западна Европа с Балканската Дунавска Европа като в нашата страна ще бъдат създадени различни интермодални платформи, българска мулти хъб - в Пловдив, Бургас, София, Видин, Русе. Така превозването на стоки ще става чрез комбиниран транспорт - шосеен, железопътен, воден и въздушен. Италианците споделиха своя успешен опит в публично-частното партньорство – как бизнес инициативата работи заедно с провинцията.

Инж. Панчев и неговият екип бяха приети от президента на провинция Мантуа Карло Ботани /Carlo Bottani/ и началника на неговия кабинет Фабио Вентури /Fabio Venturi/. В срещата участва онлайн и председателят на Съвета на директорите на НКЖИ Камен Диков, който изрази подкрепа за проекта. Президентът на провинция Мантуа избира и решава с кого да се формират партньорства, относно пристанището на Мантуа-Валдаро.

Италианците посочиха силните страни на проекта: регион Ломбардия е с 10 милиона жители, участва с 442 милиарда евро, равняващи се на 24.72% от общия италиански БВП, произвежда 25% от общия италиански товарен трафик, 20% от целия товарен трафик на Италия минава през Ломбардия (италиански и външен трафик). Ломбардия е най-големият и важен италиански регион. От друга страна България се намира на стратегическа логистична позиция в Балканския Дунавски регион. 75% от автомобилния и железопътния товарен трафик от Турция преминава през България към Северна Италия и Западна Европа (и извън нея).

„От България чрез бъдещия паневропейски интермодален проект изграждаме транспортен коридор номер 8: Варна – Бари, Италия, през Северна Македония и Албания“, посочва инж. Пламен Панчев. Коридорът ще се свърже и с Дунавския коридор номер 7 и така нашата страна става важен хъб за връзка между различните региони на континента и за тяхната естествена проекция към Азия и Близкия изток. Предстои посещение на италианските партньори в България.