Back to top medicaltime.bg

РЕВОЛЮЦИОННО! БАВНАТА ОБМЯНА ЗАБАВЯ СТАРЕЕНЕТО?

Учените откриха какъв начин на хранене могат да предотвратят рака и да забавят стареенето!



 

За последните научно-медицински резултати по тази тема разказва д-р Наталия Пугачова от Института по персонализирана медицина на Сеченовския университет в Русия.

 

Когато ядете основното, си представяйте, че ще има и десерт. И ще трябва да оставите място и за него!

 

Най-доказаният подход в храненето, способен да удължи живота или поне да забави стареенето (в зависимост от вида на живите същества), това е понижаване на калорийността, - пояснява д-р Пугачова. Още през 30-те години на миналия век, преди почти 100 години, са се провеждали такива експерименти върху лабораторни мишки. На едната група опитни зверчета намалили калорийността на храната с цели 30-40 %. И те живели с 10-15 % по-дълго в сравнение с втората група лабораторни мишки, които били хранени по обичайния начин. А в края на миналия век в подобни изследвания били включени и макаци. Те живеят тсредно по 20-25 години, а резултатите от експеримента бяха съобщени през 2010 година. Маймуните, които били хранени умерено, си оставали по-здрави. При тях не били засечени случаи на рак и на захарен диабет. Те не побелели, имали здрави кости и изправен гръб.

 

-          Звучи съблазнително, но за много хора цената ще е доста висока – да се подложиш цял живот на оскъдно хранене?..

-         Не е точно така, в експериментите никой никого не е уморил от глад. Целта въобще не е да гладуваш и да се лишаваш от радостите на живота. Намаляването на калорийността при маймуните с 25-30 % дало осезаем положителен ефект. Като  говорим за човека, аз бих дала следния съвет. Когато ядете основното ястие, си представяйте, че ще има и десерт. Трябва да оставите място и за него. А след това си дайте сметка, че можете и без този десерт. По този начин ще станете от трапезата леко гладни и така ще си осигурите понижаване на калорийността. В началото – по-рядко, след това – по-често прибягвайте до тази хитринка.

 

Запомнете! Обмяната на веществата не трябва да се ускорява, а точно обратното – да се забавя!

 

Много отслабващи се стремят да „засилят” обмяната на веществата, за да могат по-скоро да се отърват от излишните килограми. Но се оказва, че за да забавим стареенето, е нужно да забавяме обмяната на веществата.

 

-         Именно така действа понижаването на калорийността, - обяснява д-р Пугачова. – При ограничаване на постъпващите в организма калории, се понижава метаболизмът (обмяната на веществата). Синтезът на белтъчините, т.е., строителните тухлички на нашия организъм, стават по-отмерени и пълноценни. Не се случва натрупване на „грешна, с дефекти” белтъчина в клетката, с която трябва допълнително да се работи, изразходвайки енергията и силата на организма. При по-икономична функция на клетката й остава повече време за „ревизия” на ДНК. Т.е., по-добре е да „прави ремонт” на повредите като за сметка на това се понижава рискът от нарушения в организма, които нарушения водят до тежките заболявания и техните усложнения.

 

Белтъчините са полезни за подрастващите, но може да навредят на възрастните!

 

-         А за сметка на кои продукти да понижаваме калорийността? Както е известно, най-много калории има във въглехидратите и мазнините. Това значи ли, че от тях трябва да поемаме по-малко и да наблягаме на белтъчините?

-         Изследвания показват, че преобладаването на белтъчна храна, точно обратното – ускорява стареенето при възрастните хора. Да, на растящия организъм безусловно са му нужни белтъчини. Хората след 60-годишна възраст също не трябва да се ограничават в това отношение – те по-трудно усвояват храната и мускулната им маса намалява. Но когато човек е в разцвета на силите си, е достатъчно не по-често от два пъти седмично да употребява месо и риба – те са богати източници на добре усвояемите белтъчини.

-          

-         Защо?

-         Когато в нашия организъм постъпват животински белтъчни продукти, се активизира т.нар. инсулиноподобен фактор на растежа. Това стимулира растежа и размножаването на клетките. В т.ч. и раковите, ако те изведнъж се появят в организма. Именно затова нискобелтъчната диета може да се отнесе към „противораковите” диети. В същото време колкото повече и по-често се делят клетките, получавайки белтъчна храна, толкова повече се натрупват страничните продукти от „некондиционните” белтъчини и т.н. И тогава ревизията на уврежданията в ДНК и ремонтът на поврежданията, за които споменахме, се случват по-бавно, защото организмът е зает със „строителство”, т.е., с делене и растеж на нови клетки. Между другото, повечето дълголетници, както показват анкетите, не злоупотребяват с животински белтъчини. Не, те не са вегетарианци, но си позволяват месни ястия не по-често от един-два пъти в седмицата. Иначе, можете да си похапвате всеки ден в неголеми порции млечни и киселомлечни продукти.

 

Ето какво още показват научните изследвания:

 

  • Т.нар. крайни продукти на гликирането съкращават живота. Те създават в организма вредния оксидативен (окислителен) стрес. А той води до развитие на хронично възпаление. „В резултат на това се включва цялата каскада възрастовозависими и най-разпространените заболявания: сърдечно-съдови, диабет, рак, дегенеративни заболявания от типа на деменцията, паркинсонизъм, болест на Алцхаймер”, - предупреждава специалистът. Голямо количество от тези крайни продукти на гликирането се съдържат в червеното месо и в твърдите сортове сирене. А най-малко – в зеленчуците, плодовете, бобовите проддукти и млякото.

 

  •  За поддържане на стабилност и нормален синтез на ДНК (т.е., за появяване на здрави нови клетки) важна роля играят витамините от групата В (В3, В9, В12), а също така цинкът и магнезият. Витамин В12 се съдържа само в животинските продукти. Затова той във всичките му форми е необходим за организма. Останалите изброени вещества организмът ще получи ако консумирате ежедневно пресни зелени зеленчуци, ядки, семена (сусамено, слънчогледово, тиквено). И няколко пъти в седмицата риба или други морски продукти – те са източници на магнезий и полезните Омега-3 киселини.

 

  •  Научните изследвания и опитът на дълголетниците потвърждават голямата полза за организма от ферментирали продукти. Японците например обожават ферментиралия нахут. А по нашите географски ширини е традиция, особено през зимата, да си ядем кисело зеле. А може и накладени ябълки. „В накладеното зеле добавяйте по-малко сол, за да не превиши вредата от пресоляването ползата от ферментацията”, - пояснява експертът.

 

  • Максимално използвайте продуктите, произведени в района, в който живеете. Например елдата е много полезна, лененото масло също, червените боровинки – те растат в нашия регион. От една страна са богати на ценни микроелементи. От друга страна нашият организдъм е по-добре приспособен към преработването на продукти от района,  който обитаваме, отколкото към вносните.