Back to top medicaltime.bg

Преработеното месо е сред най-сериозните канцерогени?

Световната здравна организация приравни по вредност колбасите към пушенето и алкохола!




 

Международни експерти поставят преработеното месо в списъка със сериозните канцерогени

 

В резултат на изследвания, на които се базира Световната здравна организация, употребата на 50 грама колбаси и други изделия от преработено месо на ден, повишава риска от развитие на колоректалер рак (рак на дебелото черво) с цели 18 процента.

 

Учените твърдят, че червеното месо (говеждо, свинско, овнешко) само по себе си също може да бъде канцерогенно. Обаче данните, потвърждаващи този факт, засега са недостатъчни. Много зависи от начина на обработка на месото. Известно е например, че приготвянето му при висока температура, над тлеещи въглени, води до образуването на редица канцерогени: полициклични ароматични въглехидрати, хетероциклични ароматични амини и други.

 

По данни на специалистите, преработеното месо, към което се отнасят колбасите, кренвиршите и дори беконът, съдържат само около 15 % месо. Останалите компоненти са: нишасте, различни добавки за засилване на вкуса, консерванти за по-дълго съхраняване, фиксатори, оцветители, антиокислители и други. Например половината, т.е., около 50 % от колбасните изделия съставляват кожа, кости и субпродукти, отбелязват експерти от СЗО. Така че е доста пресилено тези изделия да бъдат наречени месни.

 

3 парчета бекон или 2 кренвирша на седмица повишават риска от рак на млечната жлеза с цели 15 %

 

Говорейки за вредата от преработеното месо, учените се позовават на резултати от големи научни изследвания. Така например анализ на данни от 260 000 жени показва, че колбасните изделия повишават риска от рак на млечната жлеза. Достатъчно е да изяждаш по 3 парчета (филийки) бекон или по 2 кренвирша на седмица, за да се повиши рискът от това заболяване с цели 15 %.  Съгласно данни от британската организация Cancer Research UK, около 34 хиляди човек на година могат да умрат от болести, предизвикани от употребата на червено месо. Това е по-малко, отколкото тютюнопушенето, жертви на което стават 1 милион човека на година; или заради алкохол, отнемащ живота на 600 хиляди човека на година. Но въпреки това показателите за смъртност заради месна продукция са много сериозни, подчертават експерти от Световната здравна организация.

 

Учените свързват канцерогенността на месните продукти с добавяните в тях химически ингредиенти. Такива като:

 

  • ·       хем - химическо съединение, което съдържа желязо и придава червения цвят на месото, открива се основно в червеното месо;
  • ·       нитрати и нитрити – позволяват да се съхраняват месните продукти дълго време;
  • ·       хетероцикличните и полицикличните амини -  образуват се при обработка на месото при високи температури.

 

Всичките тези три вещества са способни да се натрупват в организма, да увреждат клетките на дебелото черво и по този начин повишават риска от рак.

 

В едно от последните изследвания учените анализирали данни от 500 хиляди британци и открили, че рискът от рак на дебелото черво у любителите на месните изделия, е повишен с 20 %. Т.е., на всеки 10 000 участници, употребяващи по 21 гр месни изделия ежедневно, се падат по 40 болни от рак на дебелото черво. Резултати от изследване, проведено през 2018 година показват, че рискът от рак на дебелото черво се повишава при употребата на всеки 50 гр преработено месо и на всеки 100 гр червено месо.

 

Световният фонд за изследване на рака обаче не препоръчва изцяло да се откажем от месото. В негосе съдържат полезни белтъчини, мазнини и голямо количество от необходимото за организма желязо. Лекарите съветват да ограничим месото до 70 грама на ден. За съжаление, повечето хора превишават тази норма.

 

Три съвета как да понижим употребата на месо до безопасните норми:

 

  1. Намалявайте порциите. Вместо по два кренвирша, изяждайте по един. Или пък заместете половината порция месо със зеленчуци или фасул – този бобов продукт съдържа полезна растителна белтъчина.
  2. Определете си дни, през които няма да ядете месо. Като алтернатива можете да си приготвите ястия от зеленчуци или риба, морски продукти, кокоше месо.
  3. Опитайте нови рецепти за ястия от кокоше месо и риба, които да обновят вашето меню.