Back to top medicaltime.bg

Какво с случва с организма ако въобще се откажете от въглехидратите?



 

В нашите представи въглехидратите са по-скоро нещо лошо, отколкото добро. Но няма да бъде никак разумно ако изцяло ги изключим от менюто си.

 

Историята с въглехидратите и нисковъглехидратните диети много прилича на историята с мазнините: отначало малко се плашехме от тях, след това обаче започнахме да се отказваме от тях, да ги изключваме от повечето си ястия. И най-накрая разбрахме, че мазнините са различни, затова приехме този факт и дори започнахме да ги обичаме. Но относно въглехидратите все още не сме стигнали до стадия на приемане и разбиране.

 

Какво е смущаващото в премахването на въглехидратите от ежедневното ни меню?

 

Най-малкото това, че порция зеленчуци съдържа 3-4 грама въглехидрати. И пак такова количество се открива в шепа ядки. Получава се така, че отказвайки се от въглехидратите изцяло, човек е принуден да се раздели с маса полезни за здравето продукти.

 

Неслучайно диетолозите говорят за „лоши” и „добри” въглехирати, намеквайки сякаш, че ако все пак сте решили да се откажете, то поне нека да е от първата група – „лошите” въглехидрати, такива като обработените зърнени продукти и рафинираната захар. Защото понижаването на теглото и поддържането на здравословно тегло, профилактиката на хроничните заболявания и оптимизацията на храносмилането – всичко това изисква присъствието на правилните въглехидрати в менюто.  

 

Ето какво ще се случи ако все пак изключите от менюто си максимално количество въглехидрати:

 

  • Недостиг на хранителни вещества. Съкращаването на въглехидратите в менюто забележимо понижава употребата на важните хранителни вещества, включително витамини, минерали, антиоксиданти, съединителна тъкан и полезни мазнини. Такъв дефицит може да повлияе на имунната и когнитивната функция. И съответно да увеличи риска от някои хронични заболявания, сред които сърдечни болести и болест на Алцхаймер. Важно е да имате предвид, че в регионите, където хората живеят най-дълго, диетите са преимуществено растителни, но пък в тях винаги има достатъчно въглехидрати.

 

  • Проблеми с храносмилането. Препоръчва се дневната норма на съединителна тъкан да не е по-малко от 25 грама. Това хранително вещество обаче (съединителна тъкан, целулоза) се съдържа само в продукти, които съдържат въглехидрати. Освен това меню с високо съдържание на съединителна тъкан е полезно с това, че понижава рисковете от сърдечно-съдови заболявани, инсулт, диабет, затлъстяване и някои други състояния. Определени видове съединителна тъкан също така действат като пребиотици, превръщайки се в храна за полезните бактерии в нашите черва. И въпреки че съществуват добавки със съединителна тъкан, изследвания показват че те нямат стойността и полезността, която притежава съединителната тъкан от натуралните продукти.

 

  • Психическото здраве. Всяка екстремна диета (а отказът от въглехидрати, бъдете сигурни, е точно такава) превръща този специфичен начин на хранене в проблем – от неголям, ако всичко ви е наред със силата на волята, до сериозен проблем. Приятните и често пъти обилни обяди със семейството и не по-малко апетитните вечери с приятели, могат да се развият по два сценария: вие или няма да можете да гледате всичко това, няма да можете да издържите на всичко това и ще престанете да ги посещавате; или в крайна сметка няма да се сдържите, след което ще изпитвате силно чувство на вина. Струва ли си тогава да се заблуждавате и да не признавате, че нито едното, нито другото няма да се окаже добър вариант за вашето психическо здраве. От друга страна, обзор на 11 изследвания по темата показва, че диети с достатъчно количество полезни въглелхидрати са свързани със значително подобряване на емоционалното състояние, включително състоянието на пациенти с депресия

 

  • „Нисковъглехидратен грип”. Може би някои от вас са чували за състояние, наречено „кето-грип” – той се характеризира с главоболие, с раздразнителност, със замъгляване в главата, с прилошаване и болки в мускулите. Експертите обясняват, че това се случва, когато нашият мозък (който обикновено използва около 60 % въглехидрати), превключи на друг източник на ханене. Нещо подобно може да се случи и при отказ от въглехидрати в менюто, така че помислете си струва ли си този риск?

 

В заключение: Припомняме, че в списъка на въглехидратните продукти, които винаги трябва да присъстват в менюто ви са: ядките, пълнозърнестите продукти, бобовите продукти и, разбира се – зеленчуците (предимно с ниско съдържание на нишасте), както и плодовете (онези, с по-малко съдържание на захар).