Back to top medicaltime.bg

Девет необичайни начина да подобрите краткотрайната си памет!

Не се учудвайте ако някои от техниките ви се сторят странни. Това е нормално, освен това – по-весело!



 

Човешкият мозък е загадъчен „компютър”. И когато човек изведнъж открие, че не може да си спомни нечие име или какво е ял на обяд, това го разстройва. Но не всичко е толкова зле. Има и добри новини: учените са открили тайните за борба с подобна „склероза”. В резултат на изследвания е била доказана ефективността на редица методи (някои от тях може и да ви се сторят странни), които помагат да се подобри краткотрайната памет.

 

На кого ли не се е случвало да отиде в другата стая и изведнъж... да забрави защо е влязал там. Или пък: някой ви се усмихва насреща, вие се здрависвате с него, но по никакъв начин не можете да си спомните името на този човек. Но най-често, колкото и да е смешно: отиваш в магазина за олио, а се връщаш с портокали, сладолед, картофи, но... без олио...

 

Симптомите за влошаване на краткотрайната памет могат да бъдат предизвикани по най-различни причини. Например вглъбени в проблеми и тревожни мисли; отвличащи вниманието фактори; понижаване концентрацията на внимание или отслабване на самата функция на паметта. Подобни проблеми се случват при повечето хора с годините, те се задълбочават в старостта, но и при младите се случва все по-често. Заради претоварване в работата и ежедневието, заради преумора. Но няма нещо, което не може да се оправи. Опитайте посочените по-долу начини за подобряване на краткотрайната памет и ще видите, че само след няколко седмици положението ще се подобри кардинално. Не се отказвайте ако някои от методите ви се сторят странни. И така:

 

1. Дъвчете дъвка, когато ви се налага да научите и запомните някакъв текст или друга информация. Купете си дъвка с любимия ви вкус. Някои специалисти смятат, че дори трябва да разрешат на учениците и студентите да дъвчат дъвка в час. Защото едно от изследванията доказва, че по време на този „процес” нашите реакции се подоряват значително. По неизвестни причини дъвченето активизира хипоталамуса – област в мозъка, отговаряща за паметта. Учени от Великобритания провели следния експеримент: разделили участниците на две групи, на едната от които раздали дъвки, а на другата – не. След това им предложили да запомнят набор от думи. Резултатът наистина бил впечатляващ: участниците, които дъвчели дъвка, си спомнили с 24 % повече информация веднага и с 35% повече – впоследствие.

 

2. Движете очите си ту на едната, ту на другата страна. Може би ви е смешно, смятайки, че отстрани ще изглежда безумно. Но, повярвайте, именно това ще помогне да стимулирате паметта си. Съгласно изследвания, въртенето на очните ябълки наляво и надясно „свързва” работата на двете мозъчни полукъла и активизира тяхната дейност. В хода на изследвания било установено, че участниците, които сутрин „движели” очите си ту на едната, ту на другата страна в продължение на 30 секунди, впоследствие запомняли задачите си с 10 % по-ефективно.

 

3. Стискайте юмруци. По принцип, когато сме ядосани или попаднем в стресова ситуация, ние инстинктивно свиваме ръцете си в юмрук. В това трудно бихте повярвали, но ако стиснете ръцете си в юмрук в момент, когато трябва нещо да запомните, това ще ви помогне. Някои хора дори споделят, че когато им предстои да запомнят важна информация, те стискат дясната ръка в юмрук, а когато следва да си спомнят нещо – лявата. Трябва да държите стиснатия юмрук в продължение на 45 секунди. Този феномен се обяснява с акта, че стиснатите юмруци активират участъци от мозъка, отговарящи за паметта.

 

 4. Използвайте необичайни шрифтове. Научно е доказано, че за да прочете човек нещо, написано на сложен шрифт, е нужна по-голяма концентрация, отколкото възприемане на информация от обичайния шрифт, на който сте свикнали. Т.е., нужен ви е някакъв префънцунен шрифт. Защото колкото по-висока е вашата концентрация, толкова по-добре и повече информация ще запомните. Затова не се бавете, а сменяйте шрифта на компютъра си, когато копирате някакъв текст или документ. Кой знае, може пък точно това да ви помогне да запомните нужното.

 

5. Рисувайте... криволици и драсканици. Вероятно детето ви често рисува някакви криволици и драсканици по полето на тетрадките и вие му се карате, че така се разсейва. Не трябва, защото многобройни изследвания  показват, че рисуването – точно обратното, помага да се съсредоточите, да си изработите нови концепции и да запомните получената информация. И така, вземете чист лист хартия и започнете да рисувате... криволици и драсканици. Много е възможно това да ви помогне да измислите нова идея на база получената информация. Но най-важното – ще усъвършенствате способността си за запомняне.

 

6. Смейте се. Много приятен съвет, не мислите ли? В хода на многобройни експерименти било доказано, че смехът подобрява краткотрайната памет. Когато учените сравнили резултатите от изследвания на две групи студенти, на едната от които показали 20-минутно смешно видео преди занятия, а на другата – не, резултатите се оказали зашеметяващи. Смехът действително е най-вълшебният начин, спомагащ за запомняне на информация. Причината е в това, че той понижава нивото на стресовия хормон кортизол, който пречи на запомнянето. Затова ежедневната порция смях още на никого не е навредила. Смейте се за здраве и ще подобрите паметта си!

 

 7. Следете за осанката си. Съгласно изследвания, осанката влияе съществено върху паметта на човека. Оказва се, че когато седим с клепнали очи и прегърбен гръб, всички наши спомени носят изключително негативен характер. Опитайте да си направите подобен експеримент със самия себе си и ще се учудите как прегърбената поза се отразява на вашето настроение. А след това направете обратното: седнете изправен, изпъчете рамене и повдигнете брадичката си... И наистина няма да мислите за нищо негативно. Другият приятен бонус на правилната осанка се изразява в това, че тя подобрява кръвообращението с цели 40 %.

 

8. Придържайте се към средиземноморската диета. Това, с което се храним, влияе много сериозно на мозъчната функция. Изследвания показват, че диета с високо съдържание на зеленчуци плодове и ненаситени мастни киселини Омега-3 помагат да се запази добра памат до дълбоки старини. А средиземноморската диета е една от най-полезните за мозъка. В хода на експериментите било научно доказано, че хората, които през целия си живот са се придържали към такава диета (употребявали са много мастни киселини Омега-3, не са злоупотребявали с млечните продукти и червеното месо), са имали с 19 % по-малко когнитивни проблеми в старостта. 

 

9. Медитирайте. Изследвания твърдят, че дори тези, които не са имали предишен опит с медитацията, могат само за осем седмици значително да подобрят паметта си с помощта на тази техника. Редовната медитация спомага за подобряване на паметта, помага да се концентрирате и дори да изпълните отлично различни тестове. Този феномен е научно обоснован и вече не подлежи на никакво съмнения. Изследвания на Харвардската медицинска школа доказват, че хората, които се занимават с медитация, много по-добре контролират алфа-ритмите си (това са вълни в главния мозък, които помагат да отхвърляте всичко излишно и да се концентрирате на важното и същественото). Но това е само едната хипотеза. Също така е известно, че медитацията подобрява притока на кръв към мозъка, което спомага за добра памет дълги години наред.

 

И така: можете да започнете още днес. Седнете с изправен гръб, започнете на движите очите си ту на едната, ту на другата страна и проверете можете ли да дъвчете дъвка и да се смеете едновременно. Това е шега, разбира се. Но ако трябва да станем сериозни, мозъкът наистина изисква редовни тренирови. Възползвайте се от тези простички съвети и вашата памет никога няма да ви подведе.