Back to top medicaltime.bg

ВНИМАНИЕ! ОПАСНИ ТРАНСМАЗНИНИ В КОЗУНАКА!

Според СЗО повече от 540 хиляди човека в света ежегодно умират от заболявания, предизвикани от повишена употреба на трансмазнини



 

 Транс-мазнините (срещани още като (частичнохидрогениранихидрогенизиранихидрирани или понякога втвърдени) са ненаситени мазнини, чиято структура е умишлено изменена. ̞Те са резултат от процеса хидрогениране, при който се добавя водороден атом, по този начин оказвайки промяна в естествената структура на растителната мазнина, за да ги направи по-твърди. Другото име на трансмазнините е "частично хидрогенирани масла."

Използват се поради ниската им цена и високата им трайност. Този тип мазнини подобряват вкуса, текстурата и срока на годност на продуктите, затова са и предпочитани от страна на производителите. Тяхната консумация носи риск за здравето и има данни, че увеличават нивата на лошия холестерол, намаляват нивата на добрия холестерол, не се разпознават от организма и същевременно се отлагат по кръвоносните съдове (поради неразпознаваемата им структура).

 Консумирането на трансмазнини увеличава риска от сърдечни проблеми и инфаркт. Свързват се още с  повишен риск от развитие на диабет тип 2.


Опасни трансмазнини има не само във фастфуда, но и в домашната храна, предупреждава д-р Жоао Бреда – програмен мениджър по хранене, физическа активност и затлъстяване в Регионалния офис на Световната здравна организация за Европа. И съветва как да се предпазим от тях.


-         Д-р Бреда, що е то трансмазнини, какъв е техният произход?

-         Трансмазнини са т.нар. ненаситени мастни киселини от натурален или промишлен произход. Природните трансмазнини се получават от бактерии, които се образуват в стомаха на преживните животни: крави, овце и кози. Затова могат да се открият в състава на месото и млечните продукти. Промишлено произведените трансмазнини са продукт на технологичен процес. На етикетите на такива продукти пише „хидрогенирано растително масло”. Срокът на годност на такова масло се увеличава в пъти.

 

-         Ако се приемат в разумни количества, пак ли са вредни или все пак има някаква полза от тях?

-         Няма нито едно доказателство, че трансмазнините могат да бъдат полезни по някакъв начин. Докато вредата от тях е научно потвърдена. Трансмазнините оказват негативно въздействие на липидите (мастните молекули) в нашата кръв. Те повишават нивото на „лошия” холестерол като едновременно с това понижават нивото на „добрия” холестерол. Според Световната здравна организация повече от 540 хиляди човека в света ежегодно умират в резултат на заболявания, предизвикани от употребата на прекалено големи количества трансмазнини. Ако те бъдат заменени с ненаситени мастнин киселини, рискът от заболяваняи се понижава. Също така има данни, че употребата на трансмазнини спомага за развитието на болестта на Алцхаймер, на рака на млечната жлеза, на нарушения в репродуктивната сфера, на ендометриоза и жлъчнокаменна болест.

 

-         Но все пак трансмазнините официално не са признати за отрова, което значи, че определено количество може да се употребява без опасения за здравето?

-         Експертите в сферата на общественото здраве препоръчват максимално да се ограничи употребата на трансмазнини. Дневната норма не бива да превишава 2 грама при средна дневна калорийност на менюто 2000 ккал.  

 

-         Обяснете как да разпознаем трансмазнините в продуктите? На етикетите пише само това: съдържа трансмазнини.

-         Основните източници на промишлено произвежданите трансмазнини са продукти, съдържащи маргарин и топено масло от растителен произход. На първо място това са сладкарските изделия, които се продават в хранителните магазини, франзелите, козунака, бисквити и сухи сладкиши, както и бързо приготвената храна: картофки фри, поп-корн.

 

-         В заведенията за бързо хранене неминуемо присъстват трансмазнини. А могат ли те да се образуват и при домашно приготвяне на продукти, на ястия?

-         Да, и това е възможно. Всичко зависи от начина на приготвяне на храната в домашни условия. Аз вече споменах, че неголямо количество природни трансмазнини се съдържат в мазното месо и млечните продукти. А многократното нагряване на маслото може да доведе до образуване на допълнителни трансмазнини. Сега Световната здравна организация провежда изследвания по този въпрос в градовете от Източна Европа и Централна Азия. Специалистите анализират състава на хранителните продукти както от фабрично производство, така и домашно приготвените. Най-високо съдържание на трасмазнини е открито в домашно приготвените вафли, домашно приготвените бисквити и месни закуски (например в дюнер-кебапа).

 

На 1 януари, 2018 година влязоха в сила нормите за съдържащата масла продукция, установени с техническия регламент на Таможенския съюз, - обяснява доктор Бред. -  Сега приключи действието на 6-годишния преходен период, през който производителите можеха да се адаптират към изпълнението на условията от техническия регламент. Нормата касае различните маргарини, заместителите на млечната мазнина, меките топени растително-маслени смеси. По-рано в тях се допускаше съдържание на транс-изомери от мастни киселини, т.е., същите тези трансмазнини от 8 до 10 %.

 

Освен това СЗО изработи програма под наименованието REPLACE. Това е поетапно ръководство по изключване на промишлено произведените трансмазнини от състава на продукцията в целия свят. Пакетът REPLACE служи за пътна карта, помагаща на страните да вземат мерки по намаляване разпространеността и изваждане от употреба на трансмазнините, промишлено производство. Предвиждат се 6 насочващи стратегически действия за бързо, пълно и окончателно изключване на трансмазнините от състава на хранителните продукти. А именно:  

 

RE (REVIEW): проучване на източниците на промишлено произвежданите трансмазнини в менюто и анализ на текущата ситуация от гледна точка на необходимите промени в политиката;

 

P (Promote): да се пропагандира заместването на промишлено произвежданите трансмазнини с по-полезни за здравето мазнини и растителни масла;

 

L (Legislate): законодателно оформяне или внедряване на мерки за регулиране с цел изкарването от употреба на промишлено произвежданите трансмазнини;

 

A (Assess): оценка и мониторинг на съдържанието на трансмазнини в предлаганата хранителна продукция и тенденция на употребата им от населението;

 

С (Create awareness): повишаване осведомеността на политици, производители, доставчици и обществеността за негативното въздействие на трансмазнините върху здравето;   

 

E (Enforce): контрол за спазване на принципните политики и мерките за регулиране.

 

Като най-ефективни начини за понижаване количеството на трансмазнините в хранителните продукти се смята въвеждането на общодържавни задължителни пределни норми на тяхното съдържание. Към днешна дата съществуват два модела за задължително нормиране на трансмазнините. Ключовият модел, за първи път представен в Дания, се състои в ограничаване съдържанието на промишлено произвежданите трансмазнини: не повече от 2 грама на 100 грама маслен компонент във всеки хранителен продукт.

 

Съветите на доктор Жоао Бреда:  

 

  • Не се увличайте по фастфуда и сладкишите.
  • Намалете употребата на мазна храна.
  • Ако все пак сте решили да си изпържите или запържите някакво ястие, използвайте зехтин или рапично масло.