Back to top medicaltime.bg

Бира в епруветка: как науката става иновация



Биолог, химик и микробиолог влизат в бар и си носят бира. 

Това не е начало на виц. Подръчната бира е разработена от тримата учени, а барът е едно от местата, в които напитката ще се предлага от септември. Бирата ще се произвежда с лактобацили вместо с консерванти и ще има леко кисел вкус, съобразен с предпочитанията на българските потребители.  

Крафт бирата с лактобацили e една от разработките на студенти в курса по иновации и предприемачество в Центъра за приложни изследвания и иновации в природните науки – CASI, към Софийския университет. Вече втори семестър студенти от курса разработват иновативни продукти, с които се стремят да подобрят здравето и улеснят живота на съвременния човек. 

CASI е изследователски център от ново поколение, където си дават среща науката и предприемачеството. Неговият създател Кирил Петков е успял българин, чиято компания – Провиотик, продава пробиотици на четири континента и който от години инвестира в образователни проекти в страната. Той основава Центъра, за да стимулира предприемачеството и създаването на продукти в областта на биотехнологиите, фармацията и козметичната индустрия в България. Ключово за успеха на начинанието е и участието на д-р Росица Тропчева, обещаващ млад учен, който отказа предложение от Харвард, за да ръководи лабораторията на CASI в София, както и финансовата подкрепа на Фондация „Америка за България“ и партньорството на Биологическия факултет на Софийския университет.

Останалото е в ръцете на младите изследователи.

За последната година през курса по предприемачество и иновации към Центъра са преминали около 50 студенти от специалности като химия, биология, биотехнологии, фармация, медицина и хранителни технологии. Учебната програма ги запознава с последните тенденции и иновации в тези области, както и с принципите на успешното предприемачество. Сред лекторите в курса са признати изследователи като проф. Райна Фичорова от Медицинския факултет на Харвард и проф. Николай Денков от Факултета по химия и фармация на Софийския университет; предприемачи и икономисти като бившия министър на икономиката Асен Василев и бившия зам.-министър на икономиката Евгени Ангелов; както и професионалисти с международен опит като д-р Симеон Стоянов, мениджър иновации в Unilever. Наред с лекциите студентите имат възможност да прилагат наученото и да разработват свои продукти в свръхмодерната лаборатория на Центъра. Сред представените до момента студентски разработки са интимен лубрикант, розова вода за уста, йогурт с водорасли, биоразградими опаковки за храна, бактериално лечение на лошата аксилна миризма, зелено сирене и иновативен метод за провеждане на алкохолна ферментация. 

Продуктите все още са в период на тестване и дори да не успеят комерсиално, важното е, че техните създатели вече са минали по стъпките на създаване на иновация, убедена е д-р Тропчева. Тримата учени от началото на историята са от различни специалности и с различен опит – първата ключова предпоставка за създаването на успешен продукт, според нея. След това е необходимостта от бизнес мислене в науката. „Не е достатъчно идеята да е супер и науката да е солидна. Важен е и пазарът. Ако за продукта, който изобретиш, има само двадесет потенциални потребители, той няма да бъде успешен“, казва д-р Тропчева. Или както споделят Илиана, Здравко и Теодора – създателите на бирата с лактобацили, CASI им дава „перфектната възможност да фокусират творческата си енергия и да се уверят, че бизнесът и иновациите наистина вървят ръка за ръка.“

Екипът на CASI демонстрира нагледно как се правят иновации. Българските потребители вече могат да си купят хумус с лактобацили вместо консерванти, разработен в Центъра, както и пробиотик с ресвератрол – антиоксидант, направен от вино. Световни учени смятат, че ресвератролът е отговорен за дълголетието на средиземноморски народи като френския и италианския, което обяснява бума на чуждестранни продукти, съдържащи антиоксиданта. В лабораторията на CASI се правят и ранни тестове на Daye, иновативен продукт за женска интимна хигиена, разработен от българка, който получи финансиране в размер на почти шест милиона долара от инвеститори в Европа и САЩ.  

„Идеята е CASI да се превърне в място, където се отглеждат иновации. Искаме да помогнем на хора, чиито иновации ще оставят своя отпечатък на световната сцена“, казва Петков.

„Това ще се случи, ако запазим повече от хората с пламък в очите тук. Защото нещата се случват, ако ги правиш със сърце“, категорична е д-р Тропчева.