Back to top medicaltime.bg

Проф. Божидар Попов: Имунитетът зависи от това каква храна се приема ежедневно



В интервю специално за Medicaltime един от най-добрите специалисти по диететика и хранене проф. Божидар Попов, дм, дмн, коментира връзката между имунитета и начина на хранене, ролята на природните имуностимулатори и биодобавките, както и дали са опасни са „Е”-тата в хранителните продукти. Проф. Попов е председател на Българското дружество по хранене и диететика, в което е ръководител на Катедрата по хигиена, медицинска екология и хранене. През 1971 г. става член на Института по хранене към БАН, който днес е Национален център по хигиена, медицинска екология и хранене. Преди 4 години издаде книгата „Митове и истината за храните, храненето и диетите”, в която споделя своя опит и знания.

  • Проф. Попов, какво трябва да научат хората за начина на хранене и имунитета?

 

  • Хората трябва да знаят, че основно имунитетът зависи от това каква храна се приема ежедневно, защото много от съставките на храната са свързани със засилване на имунната система. Същевременно има и някои съставки, които пък отслабват имунната система. Затова, особено в по-студените месеци, е нужно да се приемат храни, които помагат на организма да се справи с някои банални вирусни инфекции.

 

На първо място ще изтъкна ролята на пълноценния белтък, който съдържа 9-те незаменими аминокиселини, които се включват в състава на имунните тела. Основни източници са месото, рибата, млякото и продуктите на тяхната преработка. Именно тези 9 незаменими аминокиселини до голяма степен решават проблемите с имунитета. Същевременно ако човек прекалява с въглехидратните, с високомаслените и калоричните храни, имунитетът му до известна степен отслабва. Това е доказано от много епидемиологични проучвания.

 

Изключително важни за имунитета са някои витамини и минерални вещества. Например витамините, които имат антиоксидантна активност. Такива са витамините А, С, В12, В6, Е. Всъщност основните антиоксидантни витамини са А, С и Е. Съответно всички продукти, в които се съдържат, са свързани с повишаване на имунната защита. За някои минерални вещества също се доказва, че имат позитивно отношение към имунната защита. Такива са желязото, цинкът, селенът. 

 

През последните години се правят много изследвания заселена, който също има силна и мощна антиоксидантна активност. Има го в зърнените храни и морските дарове. По принцип повечето от тези полезни витамини и минерални вещества се съдържат основно в зеленчуците и плодовете, особено тези, които са жълто-оранжево обагрени. От тях получаваме полезните каротини. Богати са и на витамин В6. А витамин С можем да го получаваме от зелените листни зеленчуци и до известна степен от цитрусовите плодове. Много е важно да се знае, че витамин Е е мастно разтворим, съдържа се в ядките най-вече, които са богати на растителни мазнини. Именно растителните мазнини са свързани с повишена активност на защита. Тука е мястото да изтъкна ролята и на

пробиотиците

 

Става дума за онези лактобацили, съдържащи се в млечно-киселите продукти, които също повишават имунната бариера в чревната лигавица и са изключително важни за човека. В крайна сметка едно балансирано пълноценно хранене винаги е добра бариера за добра имунна защита. Да не пропусна и това, че всякакви неразумни диети, свързани с бързо отслабване, също са много опасни за имунната система.

 

 Полезните вещества в хранителните добавки почти не се усвояват от  организма


  • Проф. Попов, много популярни през последните години са хранителните добавки или биодобавки, те каква хранителна ценност от гледна точка на здравето?

 

  • Аз съм малко скептично настроен към всички тези хранителни добавки, въпреки че навлязоха с много реклами и доста голям шум в живота ни. Имайте предвид, че тези витамини и минерални вещества (има ги в повечето хранителни добавки) имат много ниска усвояемост. Организмът няма механизми да ги извлече в чист вид. Същите тези полезни витамини и минерални вещества в състава на естествената храна се усвояват максимално. Така че, не ги отричаме съвсем.

 

Разбира се, в някои ситуации, свързани с подрастващите и с бременните жени, може да се наложи помощно средство като например допълнително желязо при евентуална анемия. Но ние не трябва да разчитаме на хранителните добавки, защото няма смисъл, няма полза да заменяме с хапчета доматите, чушките, плодовете. Те са естествени източни и носители на полезните витамини и минерални вещества. Аз винаги давам пример с витамин Е, който, както споменах, е мастно разтворим. Той винаги влиза в състава на някои от растителните мазнини, както и в състава на ядките и се усвоява много добре. Ако обаче човек го приеме във вид на таблетка или капсула, въобще няма да се усвои.

Очаквайте Втора част на интервюто с проф. Попов.