Back to top medicaltime.bg

Диети, които вредят на здравето?



 

Най-добрата диета е балансираното хранене с големи количества плодове и зеленчуци, здравословни мазнини, сложни въглехидрати и немазно месо. А в съчетание с физическа активност и качествен сън не само ще свалите килограми, но и ще запазите постигнатото. Тази неопровержима истина бива повтаряне от всички – диетолози, специалисти по хранене и прочие. Но така или иначе, милиони хора по света се подлагат на различни диетични схеми като една голяма част от тях след време възвръщат предишното си тегло. И съответно се разочароват като решават да пробват следваща диета, и следваща, и т.н. Но, за съжаление, възвръщането на предишното тегло не е единственият проблем на диетите. Много от популярните схеми на хранене са прекалено вредни, тъй като увреждат важни системи от организма.

 

Popular Science посочват пет диети, които могат да бъдат смъртно опасни. Ето кои са те:

 

Суровоядството

По думите на Кристофър Гарднър, специалист по хранене в Станфордския университет, за да получи човек 2000 калории на ден, хранейки се само със сурови продукти, ще му се наложи само за един ден да изяде 60 порции зеле, 38 порции моркови или 90 домата среден размер. И проблемът съвсем не е в това, че всичко това никак не е апетитно. Проблемът е в следното: по принцип приготвянето, готвенето на продуктите не само ги прави много по-вкусни, но и, както показват изследвания, спомага за по-адекватно храносмилане и повишава нивото на някои антиоксиданти в храната. Едно изследване на тази тема по казва, че 25 % от жените и 15 % от мъжете, практикуващи суровоядство, са били с недостатъчно тегло. А при 30 % от жените, отказали се от приготвена храна, спрял месечният цикъл заради недостатъчното количество мазнини в организма. И не на последно място, пресните продукти винаги носят в себе си определени рискове: така например необработените млечни продукти могат да предизвикат листероза, а суровите яйца – салмонелоза.    

 

Кетогенната диета

Ако досега не сте знаели, имайте предвид, че невролозите разработили кетогенната диета още през 1920 година като терапевтичен инструмент за деца с епилепсия. Идеята се състояла в това да се лиши мозъкът от глюкоза, да се промени неговият химически състав и по този начин да намалеят гърчовете при това заболяване. А сега, в днешно време, никой не може да каже защо и как този хранителен план се превърна в една от най-популярните диети за сваляне на наднормените килограми. Въпреки че според една от теориите, това е свързано с двуседмичната кетофаза от диетата на Аткинс, в рамките на която организмът е длъжен да започне да превръща запасите от мазнини в кетонови тела – страничните продукти от мастните киселини, приличащи на глюкозата по структура.  

Класическата кетодиета изисква до 90 % от ежедневните калории човек да получава във вид на мазнини. Изследвания обаче показват, че при следване на този хранителен план се наблюдава увеличение с цели 50 % на задръстването на артериите с липиди и триглицериди с ниска плътност – а това може да продължава цяла година след прекратяване на диетата. Освен това, при ¾ от привържениците на кетодиетата възникват проблеми със стомашно-чревния тракт – като рефлукс и запек.

 

Whole 30


 Популярна в Инстаграм диета, според която за един месец (само толкова) вие трябва да се откажете от захар, алкохол, зърнени продукти, бобови продукти и млечни продукти, а също така и продукти в опаковки. Привържениците на тази хранителна програма твърдят, че всички тези продукти вредят на метаболитната система, водят до имунна дисфункция, хормонален баланс и дори до диабет. Истината обаче е съвсем различна. Нашият чревен микробиом – бактериите, които помагат за смилане на храната и поглъщат хранителни вещества, предпочитат разнообразно меню и много обичат съединителната тъкан, която се съдържа основно в зърнените и бобовите продукти. Т.е., този подход може да доведе до огромно нарушение на метаболитната функция. Пък и отказът от млечни продукти намалява достъпните източници на калций, което по никакъв начин няма да се хареса на костната ни система.

 

Палеодиета


 Привържениците на тази диета предполагат, че храносмилането на човека се е изградило на основа навиците на хранене на нашите предци. Така че за да се чувства добре човек и да получава всички възможни бонуси от храната, е нужно просто да се храни така, както са го правили древните хора. А именно: да употребяват повече месо и малко зеленчуци, но пък да игнорират зърнените, млечните и бобовите продукти. Диетолозите обаче предупреждават, че месото съдържа повече наситени мазнини от растителните източници на белтъчини, а по време на приготвянето му при температура над 140 градуса, в него се образуват канцерогенни хетероциклични амини. В същото време специфичните молекули, които придават цвят на месото, спомагат за растежа на т.нар N-нитрозосъединения – друг канцероген. И не на последно място, отказът от мляко и съединителна тъкан влияе негативно на микробните колонии в червата, които помагат на витамините и минералите от храната да постъпват в организма в правилни количества.

 

Вегетарианството

Живот без консумиране на всякакви продукти от животински произход, може и да е полезен за вашето сърце, за нивото на захар в кръвта и обиколката на бедрата – в това няма никакво съмнение. Но сладките газирани напитки, белият хляб, картофките фри, тестените изделия и чипсовете – те също са вегетариански продукти. Помислете за това.

Кристофър Гарднър казва, че много хора избират растителната система на хранене по етични съображения, а не заради проблеми  със здравето. Затова в тяхното меню продуктите са вегетариански, но съвсем не полезни. И в същото време, както все по-често става ясно от изследванията относно потенциала на диетата, всичко това касае изключително балансираното меню. Освен това при непредпазлив отказ от животинските продукти съществува риск от дефицит на желязо, на витамин В12 и на калций – хранителни вещества, които обикновено получаваме от месото, морските продукти и млечните продукти. И те са нужни за нормален живот в достатъчни количества.