Back to top medicaltime.bg

Революционно изследване развенчава митовете за „генното затлъстяване” и „широкия кокал”!

Доказано е, че не гените, а възпитанието и семейната среда са виновни за затлъстяването!



 

Тези дни е публикувано ново революционно изследване, което опровергава широко разпространеното разбиране, че човек затлъстява заради генетична предразположеност или „широк кокал”. Учените обясняват също и защо след отслабване много хора набират килограми още по-бързо.

 

Навикът да се нахвърляме на храна заради негативните емоции и стреса е свързан в много по-голяма степен с възпитанието, отколкото с генетичната предразположеност. Това показват резултатите от новото изследване. Учените смятат, че преяждането заради стрес или депресия, емоционално се формира още в ранно детство. Факторите, които допринасят за развитието на такъв навик могат да бъдат стрес по време на ядене или определени ситуации, свързани с кърменето на детето. Същото се отнася и за тези, които губят апетита си в стресови ситуации или при потиснато настроение.

 

Резултатите от изследването, проведено в Университетския колеж в Лондон показва, че гените не играят роля в навика да преяждаме, или обратното – да не се храним, когато сме в стрес или депресия. За формирането на такова поведение най-голямо влияние оказват външните фактори като семейната среда и обкръжението.

 

Мориц Нерле, съавтор на изследването обяснява, че стресът и негативните емоции могат да влияят различно върху апетита на различните хора: „Да, у някои от тях възниква желание да изядат любимата си закуска, когато се чувстват разстроени, докато други губят апетит при такова нервно напрежение. Но при децата преяждането или загубата на апетит влияние оказват по-скоро външни фактори, гените не играят съществена роля в този случай. Ние ще продължим да изучаваме влиянието на домашните или семейните фактори, които могат да играят роля в подобно поведение. Например, присъствието на стрес-фактори по време на хранене или определено поведение на родителите, когато поднасят храната на детето. И ще проучим как се затвърждават тези емоционални навици с възрастта”. 

 

Във въпросното изследване са взели участие 394 близнаци от Великобритания, т.е., 197 двойки близнаци на възраст 4 години. Родителите на близнаците били помолени да попълнят специални анкети, в които трябвало да отбележат дали децата и ядат повече или по-малко в зависимост от това в какво настроение се намират. Авторите сравнявали доколко еднакво се държали близнаците по отношение приеман а храна в зависимост от тяхното настроение. В крайна сметка резултатите показали, че в 71 % от случаите на преяждане заради стрес или лошо настроение били свързани с външни фактори, обстановката в семейството и обкръжението.       

 

Авторът на изследването доктор Клейр Левелин забелязала тези неочаквани данни, тъй като много от другите характеристики, свързани с яденето като например усещане за глад, скорост на употребата на храната, чувство за насищане, имат генетична природа. Изследователката стигнала го извода, че стремежът към преяждане по време на негативни емоции и стрес са рисков фактор от развитие на затлъстяване и булимия, а отказът от храна може да доведе до невротична анорексия.

 

Внимание! Три причини, поради които след отслабване човек отново трупа килограми!

 

Съгласно медицинската статистика, само 13 % от хората, свалили наднормените килограми, не ги покачват отново през следващата една година. Ето три основни причини, които не позволяват да се избавите от наднормените килограми:

 

  1. 1.    „Диетичната депресия” – стресът, който възниква заради прекалените ограничителни, небалансирани програми за отслабване, в т.ч. и монодиетите. Този тип депресия се изразява в усещането за лишаване от единствената радост и защита от нервно напрежение. Истината е, че за 60 % от жените с наднормено тегло яденето е основен начин за придобиване на душевно равновесие.
  2. 2.    „Точка на стоене” – компенсаторно забавяне на основната обмяна на веществата, режим на по-икономично изразходване на калориите. Това се изразява във временно прекратяване понижаването на теглото, независимо от правилните и активни мерки за отслабване. До такова състояние водят много бързите програми за отслабване, които предполагат сваляне на 5 до 7 килограма за седмица. Това се преодолява с прилагането на последователна и продължителна програма за понижаване на теглото. 
  3. 3.    „Йо-йо-ефект” – рецидив „рикошетно” покачване на килограми. Възниква при бързо, стресово за организма сваляне на килограми. И като реакция на този стрес апетитът се повишава и човек покачва повече килограми, отколкото е свалил.

 

Затова за ефективно понижаване и задържане на теглото е необходима консултация със специалисти:

-         диетолог;

-         ендокринолог,

-         физиолог.