Back to top medicaltime.bg

Какво трябва да бъде храненето на жената, която кърми



       Кърмещата жена трябва да се придържа към общовалидните принципи на здравословно хранене, като ограничи до минимум алкохолните напитки. Добре е тя да си осигури разнообразно меню, което включва поне по един вид от основните групи дневно: зърнени, зеленчуци, плодове, млечни, риба, яйца, месо, бобови храни/семена и сурови, неосолени ядки.

През първите месеци, когато майчиното мляко задоволява изцяло хранителните потребности на бебето, специалистите препоръчват допълнително да се набавят около 20 g дневно мазнини. Разумно е да се следи не толкова количеството, колкото качеството на приеманите мазнини. Това означава с приоритет да се консумират ненаситени мастни киселини, част от които детето на естествено хранене получава единствено чрез кърмата:

  • линолова
  • арахидонова(омега-6 ПНМК)
  • алфа-линоленова
  • докозахексаенова (омега-3 ПМНК)

За жената, която кърми своето дете, оптималната диета е богата с храни, съдържащи омега-3: мазна риба* (сьомга, камбала, риба тон, скумрия, сардини), чиа семена, масло от конопено семе, ленено семе, орехи, яйчнен жълтък, черен дроб. В България основен източник на омега 6 ПНМК е традиционно използваното в кулинарията слънчогледово олио.

 

Препоръките на Европейския орган по безопасност на храните

 

от 2010 година са ежедневен прием на 250 mg ейкозапентаенова киселина EPA и докозахексаенова киселина DHA, които са важни за развитието на мозъка, очите и нервната система на бебето.

За лична консултация с д-р Мария Николова, специалист хранене и диететика в

 

Хил клиник, запазете предварително час на 02 439 3131

 

Д-р Николова може да е полезна на всяка кърмеща майка с изготвяне на индивидуален диетичен план, съобразен с телесно тегло, телесния състав, здравния и хранителен статус, енергоразхода и настоящите хранителни навици/алергии.

* по възможност разнообразна риба с ниско съдържание на живак