Back to top medicaltime.bg

Хъркането, излишният калций и загубата на слуха са само част от всичко онова, което провокира възникването на деменция!



 

 

Населението на Земята старее и заболяванията, които се появяват основно в напреднала възраст, се срещат все по-често и по-често. Едно от тези заболявания е деменцията, за която е характерно понижаване на когнитивните функции. Хората с деменция страдат от загуба на паметта като често не са способни да изпълняват пълноценно дори обичайните битови задължения. В късните стадии болните не могат да се ориентират в пространството, освен това възникват промени в поведението им.

 

Статистиката е неумолима: 50 милиона човека от нашия свят страдат от деменция към декември, 2017-та година, а се очаква към 2050 година този брой да нарасне на цели 132 милиона.

 

Съществуват обаче редица модифицирани фактори, които могат да повлияят върху вероятността от развитие на тази болест.

   МОЩЕН НАТУРАЛЕН ДЕТОКСИКАТОР

Хъркането. То може да е симптом на обструктивна сънна апнея, която се изразява с повтарящи се епизоди на пълно или частично спиране на дишането по време на сън. Страдащите може и да не подозират за това и е факт, че хъркането пречи на близките у дома. Но не е само това. Истината е, че краткотрайните периоди на хипоксия влияят негативно на състоянието на вътрешните органи. Молекулярен анализ на гръбначномозъчна течност на пациенти с обструктивна сънна апнея потвърдил, че тези хора са по-възприемчиви към деменция  и болест на Алцхаймер.

 

Диетичната лимонада. Колкото и да е странно, това също е рисков фактор. Изкуствените подсладители са тези, които влияят върху здравето на човека. За мозъка те дори може би са по-вредни от захарта. Изследване с участието на три хиляди човека на възраст над 45 години показало, че тези, които често пият диетична лимонада, заболяват от деменция 3 пъти по-често от другите, които не обичат подобни напитки.

 

Загубата на слух и липсата на образованост. Тези два фактора са също толкова опасни, колкото пушенето, алкохола и високото кръвно налягане. Колкото повече се обучава човек, толкова повече мозъкът му става по-устойчив към промените, които стареенето влече след себе си. Загубата на слуха пък води до социална изолация, което е независим рисков фактор за развитие на деменция.

 

Калцият. В последно време хранителните добавки със съдържание на калций не се смятат за чак толкова полезни, както по-рано. Да, те укрепват костите, но наред с това научни разработки демонстрират, че излишният калций влияе негативно на мозъчната функция, особено при тези хора, които вече имат признаци на сърдечно-съдови заболявания. Учените не успели да открият каква е причинно-следствената връзка тука, но асоциации, несъмнено, има. Болните, които приемат калций повече от необходимото, боледуват от 2 до 7 пъти по-често от деменция.

 

Честите главозамайвания. Ако при рязко ставане от седнало положение в изправено човек получава главозамайване, вероятността да заболее от деменция е по-висока в сравнение с тези, които не страдат от ортостатична хипотензия. Недостатъчното кръвоснабдяване на мозъка може да доведе до понижаване на когнитивните функции, а е много лесно да се справите с него. Просто е нужно да се изправяте бавно, да пиете достатъчно вода и да спортувате. Така ще подобрите общото състояние на сърдечно-съдовата система. 

 

Т.нар. синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност. Това състояние е „приоритет” на децата, но 4 % от възрастните също страдат от него. А синдромът на дефицит на вниманието и хиперактивност увеличава 3-4 пъти вероятността от развитие на деменция при възрастните хора.

 

Заболявания на сърдечно-съдовата система. Между сърцето и мозъка без съмнение съществува връзка. В дадения случай голяма роля играе здравето на кръвоносните съдове. Ако те са увредени, мозъкът не получава достатъчно кръв, а значи – и кислород. Учените смятат, че някои рискови фактори са актуални и за сърдечните заболявания, и за болестите на мозъка. Затова примерно правилното хранене и контролът на кръвното налягане могат да понижат риска и за двете групи заболявания.

 ИМЮН МОДУЛАТОР

Недостатъчен „бърз сън”. Не е известно по какъв именно начин са свързани бързият сън и деменцията, но такава връзка има. Възможно е активността на мозъка по време на тази фаза на съня да го защитава. А може би лошият сън е страничен ефект на другите причини за деменцията. Така или иначе, колкото по-малко продължава фазата на бързия сън, толкова по-висока е вероятността от развитие на деменция.  

 

Травми на главата. Мета-анализ на 32 изследвания с общо брой участници над 2 милиона човека показал, че травмите на главата като например сътресение на мозъка, увеличават с цели 60 % риска от възникване на деменция. Интересното обаче е, че ако след травмата човекът е изгубил съзнание, такъв страничен ефект не се наблюдава.

 

Втора част. Активността е тази, което предотвратява риска от деменция     

 

Здравният портал Medical Daily предлага няколко препоръки, които предотвратяват възникването на деменеция

    

Четенето. Учени от Хонконг изяснили, че четенето и другите интелектуални развлечения значително понижават вероятността от развитие на деменция. Специалистите изследвали повече от 15 хиляди човека на възраст 65 години, никой от които не страдал от деменция. След това ги наблюдавали в продължение на няколко години. Онези от тях, които обичали да четат, заболявали значително по-рядко. Четенето увеличавало т.нар. „когнитивен резерв”, характеризиращ способността за нормално мислене в условията на развиваща се мозъчна патология. При някои хора този резерв е по-висок, отколкото при други. И четенето е това, което помага той да бъде развит.

 

Социализацията. Дори само ходенето до магазина вече е изпитание за мозъка. Човек подсъзнателно сверява информацията за околните, планира диалог и си представя какво ще прави ако някой дойде извън набелязания план. Всичко това е фитнес за главния мозък, а освен това социализацията помага на човек да се бори със стресовете – рисков фактор за развитие на деменцията. Ако човек постоянно общува само с един или двама човека – това е прекалено малко за неговия мозък.

 

Заучаването на нови неща. За да поддържате пластичността на мозъка си, е нужно да го тренирате, поставяйки му нови задачи. Научете се да свирите на някакъв инструмент, поставете си за цел да учите чужд език или, ако щете, търсейки някакъв обект или къща на приятел в големия град, ползвайте карта. Изследвания показват, че хората, които работят над придобиването на нови навици, имат по-добра памет от останалите.

 

Физическата активност. Едната само умствена активност е недостатъчна. Физическите упражнения са също толкова важни. Научни разработки показват, че мозъчните структури на хората, които водят прекалено заседнал начин на живот, изтъняват. Освен това всякаква физическа активност не позволяват да стигнете до затлъстяване и повишено кръвно налягане, което на свой ред намалява риска от възникване на деменция. Специалисти съветват да се занимаваме с танци, независимо на колко години сме, защото те изискват добра координация. Освен това клетките, които отговарят за координацията, играят определена роля и за паметта.